Seikkailuja
SAIMAALLA
Vuodesta 1971
Timppa-Laivan historia on perinteistä veistetty
Ensimmäinen Timppa aloitti seilaamisen Savonlinnan vesillä ensimmäisen kerran jo vuonna 1971.
Laivanrakentaja ja Timppa-laivojen ensimmäinen kapteeni Eino Kuurne saapui Karjalasta evakkona Savonlinnaan ja perusti loppuelämän kodin Pöllänlahteen kerimäkeläisen Veeran kanssa. Eino toimi vuosia rakennusurakoitsijana kunnes hän rakensi Timppa I -aluksen omalla telakallaan tuoden ensimmäisen Timppa-aluksen kaupungin vesille. Kyseinen laiva oli alunperin rakennettu vuonna 1924 ja aikaisemmin toiminut nipun yliheittäjänä sekä aluksessa oli myös asunut miehistö. Vuonna 1971 Eino ja Veera aloittivat risteilytoiminnan Timppa-laivalla Savonlinnan satamassa. Vuonna 1982 Eino rakensi haaksirikkoutuneesta aluksesta alkaneesta korjausprojektista toisen laivansa, Timppa II, levittämällä laivan runkoa kaksi metriä. Timppa II on erityisesti sisävesiretkeilyyn muunneltu risteilyalus, jonka juuret kytkeytyvät merkittävällä tavalla Savonlinnan matkailuelinkeinon kehityksen lähihistoriaan.
Timppa-laivat olivat Savonlinnan torimaisemaa määrittävä näky kolmen vuosikymmenen ajan. Alukset olivat monelle tuttuja vauvasta vaariin; vuosien aikana Timpoilla järjestettiin niin rippileirejä, opiskelijatapahtumia kuin sotaveteraaniristeilyjäkin. Pariskunta toi alueelle ainutlaatuisia Saimaa-elämyksiä ja sielun ravintoa, kuten Veeralla oli tapana sanoa.
Einon ja Veeran menestyksekkään liiketoiminnan ytimessä oli ennen kaikkea sydämellinen ja läheinen suhde Saimaan vesistöön, alueen asukkaisiin ja kesävieraisiin. Einon omintakeiset risteilyselostukset ja Veeran laivassa vastapaistetut munkit olivat alueen vesimatkailun silloinen erikoisuus. Itsekin sodan kokeneina Einon ja Veeran sydäntä lähellä olivat erityisesti sotaveteraanit, joita Kuurneet kyyditsivät vuosittaisilla sotaveteraaniristeilyillään ilmaiseksi. Ihmisläheisyydestään tunnetuiksi tulleet Kuurneet ja heidän Timppa-laivansa muistetaankin yhä laajalti vanhojen asiakkaiden keskuudessa.
Menestysvuodet ja yhteisön sydämessä
Timppa-laivan risteilytoiminta kukoisti läpi 70-, 80- ja 90-luvun, tarjoten monipuolisia elämyksiä niin paikallisille asukkaille kuin kesävieraillekin. Timppa-laiva oli Savonlinnan ja sen ympäristön keskeinen osa, ja siitä tuli nopeasti tunnettu näky kaupungin satamassa.
Alkuperäinen Timppa-laiva, joka oli rakennettu vuonna 1924, koki monia muutoksia ja parannuksia vuosien varrella. Eino, sydämellinen ja intohimoinen kapteeni, oli aina valmis kertomaan tarinoita laivan historiasta ja Saimaasta. Veera puolestaan piti huolen siitä, että risteilyjen tunnelma oli lämmin ja vieraanvarainen. Veeran laivassa vastapaistetut munkit ja Einon omintakeiset risteilyselostukset olivat erikoisuuksia, joita odotettiin innolla.
Timppa-laivalla järjestettiin monenlaisia tapahtumia: rippileirejä, opiskelijatapahtumia ja sotaveteraaniristeilyjä sekä monenlaista muuta. Timppa-laivan kannella nähtiin säännöllisesti muun muassa Neste Oilin ja Nokian korkeissa asemissa olevaa henkilökuntaa viettämässä virkistyspäiviä sekä kansainvälisiä turistiryhmiä nauttimassa risteilystä. Näiden suuryritysten johtajat ja muut avainhenkilöt käyttivät tilaisuutta hyväkseen rentoutuakseen ja vahvistaakseen tiimihenkeä, kun taas matkailijat ympäri maailmaa pääsivät nauttimaan Saimaan8 ainutlaatuisesta tunnelmasta.
Paikallisesti alus tuli tunnetuksi erityisesti Itä-Suomen yliopiston opettajankoulutuksen vuotuisesta opiskelijaristeilystä, joka kantoi Timppa-nimeä vielä vuosia senkin jälkeen, kun Timppa-laivat olivat jo lopettaneet liikennöinnin.
Einon ja Veeran omistautuminen yhteisölle oli ilmeistä. Heidän lämpimästä ja lähestyttävästä persoonallisuudestaan muodostui Timppa-laivan sielu. Monille kaupunkilaisille Timppa-laiva oli muutakin kuin pelkkä risteilyalus; se oli osa heidän elämäänsä, muistoja ja yhteisiä kokemuksia.
Vaikeudet ja uusi mahdollisuus
Vuosituhannen vaihteessa, Einon ikääntyessä, risteilytoiminta alkoi hiljalleen hiipua. Toiminta aluksilla keskeytyi ja risteilytoiminta lakkautettiin. Alkuperäinen Timppa-laiva ja kaksi muuta keskeneräistä alusta myytiin, mutta Timppa II parkkeerattiin Pöllänlahteen odottamaan seruaavia seikkailuita ja säilytettiin tulevia sukupolvia varten. Laivan kohtalo oli kuitenkin vaakalaudalla, sillä se jäi makaamaan kotisatamaan, alttiina ajan ja sääolosuhteiden armottomalle kulutukselle.
Vuodet vierivät ja Timppa II alkoi näyttää vanhentuneelta ja unohdetulta. Aluksen puuosat alkoivat lahota, ja metalliosat ruostuivat. Monet uskoivat, että laiva olisi menettänyt lopullisesti loistonsa ja että se ei enää koskaan palaisi Saimaa-järven vesille. Timppa II tulevaisuus näytti synkältä, ja se oli vähällä kadota historian hämäriin.
Vuonna 2020, lähes kaksikymmentä vuotta risteilytoiminnan päättymisen jälkeen, Einon ja Veeran tytär Birgitta Kuurne sekä hänen lapsensa Mika Muhonen, Kristiina Lindholm ja Leena Muhonen päättivät, että oli aika palauttaa perheensä perintö. Erityisesti Mikalle laivan kohtalo oli merkityksellinen, sillä hän oli pienenä matkustellut paljon Timppa-laivan kannella ja halusi erityisen paljon entisöidä laivaa ja sen perinnettä. He olivat nähneet, kuinka paljon laiva merkitsi Savonlinnan yhteisölle, laivan aikaisemmille asiakkaille ja kuinka se oli osa alueen kulttuurihistoriaa. Vuoden 2022 keväällä Birgitan lapset aloittivat kunnostusprojektin viemällä Timppa II:n Laitaatsillan telakalle ja ryhtyivät kunnianhimoiseen projektiin elvyttämään Timppa II takaisin sen entiseen loistoonsa. Birgitta ja hänen perheensä aloittivat mittavan entisöintityön palauttaakseen Timppa II entiseen loistoonsa, jotta se voisi jälleen palvella sekä paikallisia asukkaita että matkailijoita. Heidän tavoitteenaan oli kunnioittaa laivan rikasta historiaa ja varmistaa sen säilyminen tuleville sukupolville, samalla tuoden uuden elinvoiman ja merkityksen Savonlinnan yhteisölle.
Projekti oli valtava haaste. Ensimmäiseksi Timppa-laivan uutta tulemista varten perustettiin uusi osakeyhtiö ja Timppa II laivan omistus siirrettiin perikunnasta Timppalaivat Oy yrityksen nimeen. Laivan kunnostustyöt alkoivat keväällä 2021 perusteellisella tutkimuksella, suunnittelulla ja jatkui laivan puurakenteiden purkamisella. Kaikki, mikä oli mahdollista pelastaa, säilytettiin ja entisöitiin huolellisesti. Uudet osat valittiin tarkasti, jotta ne sopisivat alkuperäisen laivan tyyliin ja rakenteeseen. Restauroinnin aikana Mika ja muut perheen jäsenet työskentelivät tiiviisti paikallisten käsityöläisten ja asiantuntijoiden kanssa varmistaen, että kaikki työt haluttiin tehdä perinteitä ja alkuperäistä laatua kunnioittaen.
Laivan rungon entisöinti osoittautui huomattavasti odotettua haasteellisemmaksi. Projektin pääurakoitsijana toimiva Laitaatsillan telakka Oy ajautui joulukuussa 2022 vakaviin taloudellisiin ongelmiin ja oli vähällä päätyä konkurssiin, tammikuussa 2023 varmistuneen yrityssaneerauksen ansiosta työt kuitenkin pääsivät jatkumaan tosin aiheuttaen projektin merkittävän viivästymisen. Lukuisista vastoinkäymisistä huolimatta, vuoden 2023 kesällä kunnianhimoinen Timppa II -laivan restaurointiprojekti saavutti merkittävän virstanpylvään kun Timppa II saavutti merikelpoisuuden ja palasi vihdoin Savonlinnan matkustajalaivasatamaan.
Laivan runko oli entisöity, sisätilat viihtyisät ja perinteikkäät, mutta yksityiskohdat vaativat vielä viimeistelyä. Työt kuitenkin jatkuivat edelleen, jotta laiva saataisiin palautettua täysin sen entiseen loistoonsa. Perhe oli tässä vaiheessa ylpeä saavutuksestaan, mutta tiesi, että vielä oli tehtävää, jotta Timppa II voisi jälleen täyttää roolinsa sekä historiallisena muistomerkkinä että toimivana risteilyaluksena. Sukupolvien välinen sitoutuminen Saimaaseen ja laivaliikenteeseen näkyy Timppa-laivan toiminnassa, jossa yhdistyvät perinteet, paikallinen osaaminen ja rakkaus Savonlinnan ainutlaatuiseen luontoon ja laivakulttuuriin. Nykyinen sukupolvi haluaa ylläpitää Einon ja Veeran henkeä tarjoten lepposia elämyksiä Saimaan vesillä uusille ja vanhoille asiakkaille.